Digitális Médiaműveltség Szülőknek

„A digitális technológia sok szempontból megkönnyítette az életünket. A gyereknevelés nem tartozik ezek közé.”

(James P. Steyer)


A szülők (a család) felelőssége, illetve szerepe kiemelt jelentőségű a médiatudatosság területén; ahogyan az élet más területein, az online világban is kísérniük, segíteniük kell gyermeküket. Ez azonban nem könnyű: a szülőknek nincsenek a digitális médianeveléssel kapcsolatos saját élményeik, nem ismerik a gyermekek médiatevékenységét. A tapasztalatok szerint a szülők jelentős része az internet tudatos használatával és az ott előforduló kockázatokkal, veszélyekkel nincsen teljes mértékben tisztában.  

A digitális gyermekvédelem egyik legfontosabb célcsoportja tehát a család; a szülők, nagyszülők számára oktatási programot és segédanyagokat is kínálunk.


Miért van szükség a szülők képzésére is?

A mai, médiával átszőtt világban a boldogulás kulcsa a digitális médiaműveltség, azok az ismeretek és készségek, amelyek segítenek abban, hogy a médiakörnyezetet felelősen, tudatosan használjuk; sikeres diákká, felelős állampolgárrá, hatékony munkaerővé vagy tudatos vásárlóvá váljunk. A gyermekek egyre fiatalabb korban kezdik el használni a digitális eszközöket, a szülőknek pedig nincs mintájuk arra, hogyan kezeljék a médiával kapcsolatos nevelési helyzeteket, sokszor az ehhez szükséges tudásuk, készségeik is hiányoznak.

Egy nő tanítja a szülőket és a gyerekeket

Lehetőségek, kockázatok, megoldások

A tudatos internethasználat magában foglalja egyfelől az online világban rejlő lehetőségek lehető legnagyobb mértékben történő kihasználásának képességét, valamint az ennek során felmerülő lehetséges veszélyek, kockázatok ismeretének és felismerésének készségét egyaránt.

A médiatudatosság mindezeken túl kiterjed az internet biztonságos használatát lehetővé tevő védelmi megoldások, illetve a sérelmes helyzetek nem várt bekövetkezte esetén igénybe vehető eszközök, intézmények létének, elérésének ismeretére is.

Kulcs – a tudatosítás

A digitális médiaműveltség az online világban való eligazodás záloga, egy olyan „védőfelszerelés”, amely nemcsak megkönnyíti az online terek kényelmes használatát, de megfelelő védelemmel is felvértez ebben az új kommunikációs környezetben.

A tudatosítást azonban nem kizárólag a gyermekek tekintetében kell növelni, illetve megvalósítani, hanem legalább  olyan fontos az őket közvetlenül körülvevő környezet vonatkozásában. A gyermekek mellett tehát legalább ilyen fontos a szülők ismereteinek bővítése.

Médianevelés – aktív szülői részvétellel

Az online térrel kibővült médiakörnyezet a korábbiakhoz képest még nagyobb odafigyelést és aktív szülői részvételt igényel. A szülőknek éppúgy jelen kell lennie a gyermek interneten tett első lépéseinél, ahogy kísérni kell őket az online világ felfedezése során is, hogy valóban megnyíljanak a világháló kínálta izgalmas lehetőségek, és elkerülhetőek legyenek az online világban felmerülő kockázatok. Ahhoz, hogy a szülő valóban biztonságban tudhassa óvodás, kisiskolás vagy akár kamasz gyermekét, a korábbiakhoz képest több ismeretre van szüksége a média világáról, és ez a feladat több időt, és energiát is igényel, mint a korábbi, átláthatóbb médiakörnyezetben. Bonyolítja a szülők dolgát, hogy a rendkívül gyorsan változó médiakörnyezet olyan jelenségeket, élethelyzeteket, konfliktusokat hoz, amelyekre nincsenek nevelési mintáik. Sok szülő számol be tehetetlenségről, tanácstalanságról, nincs mihez visszanyúlni, nincs kitől kérdezni. Ebben a helyzetben kiindulópontot és biztonságot adhat a médiavilág működésének, jelenségeinek megismerése, egy olyan rendszerezett tudás, amely eligazít a mindennapi médianevelés körében felmerülő konfliktusok, helyzetek megoldásában.

Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájában (DGYS) kiemelt helyen jelenik meg a szülők médiaműveltségének fejlesztése annak érdekében, hogy a gyermekek megfelelő segítséget kapjanak családi környezetben is.

Szülők egy kivetített diasort néznek a félrevezetésről és megtévesztésről

Mi a Digitális Médiaműveltség Szülőknek képzés?

A Digitális Médiaműveltség Szülőknek program szülők, családok digitális médiaműveltségének, médianevelési készségeinek fejlesztését célozza. A program célja a gyermek nevelésében legközvetlenebb szerepet játszó felnőttek szerepének tudatosítása és médianevelési kompetenciák fejlesztése.

A 2018-2022 között megvalósult képzések a Digitális Jólét Program Pontok mentorainak munkájára épültek, akik a koncepció szerint a helyi közösségekben segítették a szülőket programok, előadások megvalósításával, a mindennapi médianeveléshez szükséges információk átadásával, közvetlen beszélgetésekkel.


2018 és 2022 között több, mint 250 Digitális Jólét Pont Mentor vett részt a Digitális Médiaműveltség Szülőknek felkészítésen, és tartott sikeres tájékoztatót a hozzá fordulóknak.

Szülőfelkészítő foglalkozásokElért célcsoport
2021348 db3 681 fő
202032 db796 fő
2019322 db3 788 fő
201850 db626 fő
Összesen:752 db8 891 fő

Digitális generációk – fejezet a programhoz tartozó kézikönyvből

Ebben a fejezetben részletesen foglalkozunk azzal, hogyan csökkenthető a digitális szakadék a médianevelés eszközeivel, milyen ismeretek, módszerek, nevelési praktikák segíthetnek abban, hogy az online térben is megfelelő szülői támogatást nyújthassunk gyermekünknek, nagyobb biztonságban tudhassuk őt akár egyedül, akár velünk együtt közösen használja az internetet. A digitális szülővé válás abban segít, hogy a médiahasználat ne folyamatos családi konfliktusok forrása legyen, hanem egy olyan terep, amely a gyermek egészséges fejlődését szolgálja.

Digitális médiaműveltség szülőknek – digitális generációk, digitális gyereknevelés (pdf)